- Poprzednia
- 1
- 2
- 3
- Dalej
10% RABATU od 499 zł & 15% RABATU od 999 zł
Dobre samopoczucie wpływa na koncentrację, dlatego jest istotne przede wszystkim w miejscu pracy. Niezależnie od pogody w biurze powinny panować komfortowe warunki. Jednym z ważnych czynników, który wpływa na komfort w miejscu pracy, jest oświetlenie. Każdy, komu zdarzyło się pracować w słabo oświetlonym biurze, doskonale wie, że ból oczu to nie tylko efekt zwykłego zmęczenia. Oświetlenie to ważny czynnik wpływający na efektywność i wydajność pracy, który może pomóc odciążyć wzrok i ułatwić wykonywanie zadań.
Kwestia oświetlenia biurowego jest na tyle istotna, że opracowano w tym zakresie odpowiednie normy. Mogą z nich skorzystać nie tylko pracownicy wielkich korporacji, właściwe oświetlenie może poprawić warunki pracy również w domowym biurze albo kąciku wykorzystywanym do szycia na maszynie czy pisania dziennika.
Osoby pracujące w biurze domowym mogą dowiedzieć się czegoś więcej o oświetleniu biurowym. Nie jest to jednak żaden obowiązek. Na tym właśnie polega różnica: w domu mamy pełną swobodę w doborze lamp do swojego biura. Natomiast firmy muszą przestrzegać określonych norm i standardów. Kwestię oświetlenia biurowego w miejscu pracy reguluje europejska norma PN-EN 12464-1 oraz Kodeks Pracy.
Ogólnie rzecz ujmując, oświetlenie stanowiska pracy z komputerem musi spełniać wytyczne dla wszystkich wykonywanych przy nim zadań wzrokowych. Obejmuje to pisanie i czytanie na ekranie komputera oraz pisanie i czytanie tekstów przy biurku. Kryteria oświetleniowe określa się w oparciu o rodzaj czynności, zadań wzrokowych i warunków pomieszczenia, a następnie dobiera się na tej podstawie odpowiednie oprawy i lampy do biura.
Do czego właściwie potrzebne jest dodatkowe oświetlenie do czytania i pisania tekstów na komputerze? Przecież ekran automatycznie emituje światło. Jednak zbyt duży kontrast między jasnym ekranem a ciemnym otoczeniem męczy oczy. W kwestii oświetlenia diabeł tkwi w szczegółach, a w przypadku oświetlenia biurowego są one szczególnie ważne.
W biurze nie można zainstalować pierwszych z brzegu lamp sufitowych. Zbagatelizowanie tematu mogłoby mieć fatalne skutki. Jeśli przyjrzymy się normom pod kątem określonych tam parametrów, zauważymy, że kwestia oświetlenia biurowego to bardzo złożone i istotne zagadnienie.
Czy to wszystko ma jednak jakiekolwiek znaczenie dla tych, którzy są swoimi własnymi szefami w zaciszu domowych biur? Nie ma co do tego wątpliwości. Nie mają oni obowiązku spełnienia wytycznych, ale warto je potraktować jako sugestię w celu ulepszenia swoich warunków pracy.
Dobrze zaprojektowane oświetlenie biurowe musi mieć odpowiednie parametry z zakresie m.in.:
natężenia oświetlenia
rozkładu luminancji
właściwej barwy światła
bardzo dobrego oddawania barw
kierunku światła
unikania bezpośredniego i odbitego olśnienia
unikania migotania strumienia świetlnego
unikania dużych różnic w poziomie i barwie światła
Wszystkie lampy, w tym również biurowe, emitują strumień świetlny mierzony w lumenach będących jednostką opisującą stopień jasności. Normy w zakresie oświetlenia biurowego stanowią, że należy wyliczyć odpowiednie natężenie oświetlenia na stanowisku pracy w biurze. Jest to ilość światła, które faktycznie pada na powierzchnię pracy. Natężenie oświetlenia wyraża się w luksach (lx). Dla przykładu: uważa się, że miejsce pracy biurowej jest odpowiednio oświetlone, jeśli natężenie oświetlenia wynosi 500 lx.
Na użytek prywatny lepiej jednak kierować się liczbą lumenów. Na Lampy.pl informacja ta znajduje się w opisie każdej żarówki i lampy LED z wbudowanym na stałe źródłem światła.
Za wartość orientacyjną dla dobrej lampy biurkowej przyjmuje się strumień świetlny o wartości ok. 500 lumenów. W przypadku większych strumieni świetlnych zaleca się zakup lampy z wbudowanym ściemniaczem. Informacja o dostępności tej funkcji w danym produkcie znajduje się w specyfikacji technicznej. Ściemniacz pozwala dostosować jasność do indywidualnych potrzeb. Niemniej jednak w domowym biurze nie ma obowiązku przestrzegania norm – każdy sam decyduje, jakie światło jest dla niego najlepsze.
Nie ma więc na co czekać! Wszystkie opcje warte są przecież rozważenia!
Oślepiające lampy biurowe po prostu nas męczą! Zastanówmy się, czy odpoczynek na kanapie w salonie byłby możliwy, gdyby światło z reflektora sufitowego świeciło prosto w oczy? Efekt oślepienia jest równie irytujący w biurze. W tym przypadku stosuje się podział na olśnienie fizjologiczne i psychologiczne.
Olśnienie fizjologiczne powoduje pogorszenie funkcji widzenia. Dochodzi do niego wskutek patrzenia na słońce lub reflektor.
Olśnienie psychologiczne to z kolei odczucie subiektywne. To, czy ktoś postrzega daną lampę biurową jako oślepiającą, zależy od wielu różnych czynników. Czynniki te bierze się pod uwagę w ocenie olśnienia metodą UGR.
W przypadku dodatkowych pytań należy skontaktować się z naszym specjalistą!
Dobre oświetlenie biurowe to znacznie więcej niż tylko umieszczanie lamp w przypadkowych miejscach. Aby spełniało ono normy w zakresie dobrych warunków pracy, wszystko należy odpowiednio rozplanować. Ze względu na mnogość parametrów jest to zadanie, które najlepiej powierzyć specjalistom. Zapewniamy fachową pomoc przy projektach oświetleniowych tego (i każdego innego) typu.
Zapraszamy do kontaktu poprzez formularz kontaktowy.
Doradzamy m.in w zakresie wyboru:
oświetlenia sufitowego do biur i pomieszczeń konferencyjnych
paneli LED do nowoczesnych przestrzeni biurowych
opraw rastrowych, m.in. do biur typu open space
lamp biurkowych do stanowisk pracy w biurze
Czekamy na kontakt!
Ceny RRP (Recommended Retail Price) odpowiadają sugerowanym przez producenta cenom detalicznym produktu.
Ceny zawierają 23 % podatku VAT. Do ceny należy doliczyć koszty dostawy.